Wil je op mijn link klikken?

Het zou een foute openingszin kunnen zijn in het jaar 2386, ver in onze melkweg. Tussen de Verenigde Federatie van Planeten en het Romulaanse Rijk zweeft de DP-1729, een nomadische ruimtekroeg. “Wil je op mijn link klikken?” vraagt de bebaarde ruimtereiziger aan het androïde barmeisje uit de kolonie Omicron Theta.

Het zou ook een vraag van ons aan jou kunnen zijn. Op onze website komen regelmatig artikelen voorbij waarin wij vertellen over onze ervaringen met diensten of producten. Met het delen van deze informatie willen wij jullie een inzicht geven in onze keuzes en overwegingen. Wij zijn content met de lessen die wij leren uit een bepaald boek, of wij zijn blij met een bepaald bedrijf. Iedereen herkend wel het enthousiasme dat een vriend een restaurant aanbeveelt of (ziels)blij is over een goede noise-cancelling koptelefoon*.

Wij zijn geen financieel adviseur, wij zijn geen marktkoopman/-vrouw en hebben ook geen belangen bij de bedrijven die we beschrijven in onze artikelen. We zijn alleen maar rete-enthousiast over de dingen die helpen in ons leven, bij onze dromen en in de opvoeding van onze kinderen. Zie ons als die enthousiaste vriend, zo voelen wij ons ook.

Wat wij vooral willen is dat jullie ook net zo enthousiast zijn als ons. Wij gunnen jullie ook zo’n tof leven, behoeden jullie graag voor de misstappen die wij maken en delen dus graag ons pad op weg naar een tof leven. Wat dit nu te maken heeft met de wil om op mijn link te klikken vertellen we je nu.

Eén van onze levensdoelen/kernwensen is een financieel onafhankelijk leven. Daarbij horen (om mee te beginnen) beperkte uitgaven maar ook een passief inkomen. Door afspraken te maken met bedrijven om hun te helpen met acquisitie/klantenwerving kunnen wij onze website toch een beetje laten werken voor ons. Zonder dat dit jullie te veel belast! Want daar ligt de goede balans. Wij maken graag reclame voor dingen die ons blij maken, maar willen geen reclamebord worden voor hun. Wij passen ons niet aan aan de grillen en commerciële behoefte van de commercie. Integriteit staat bij ons hoog in het vaandel. Maar áls wij dan toch blij zijn met een bedrijf, dienst of product dan schreeuwen wij dat graag van de daken. Helemaal als zo’n bedrijf dan ook nog een (vaak klein) bedrag geeft voor nieuwe potentiële klanten.

Op onze site staan dus wat reclames (hopelijk niet storend). Meestal van bedrijven of producten die passen in onze visie. Maar we plaatsen ook wel eens een artikel die samen met een bedrijf wordt samengesteld. Meestal zul je echter linkjes tegenkomen die verwijzen naar een website van zo’n bedrijf. Door op zo’n linkje te klikken weet het bedrijf dat wij je hebben geholpen om daar te komen. Koop je vervolgens ook nog iets bij hun dan krijgen wij (soms) een klein percentage. Affiliate marketing heet dat. Het kost jullie nooit iets extra’s, meestal krijg je er juist wat extra’s door (zoals de €125 die wij en jij krijgen bij Vandebron* of €5 die wij beiden krijgen bij Bondora*).

Kom je dus een link of artikel tegen met een sterretje (*) dan is dat primair omdat wij je graag deelgenoot maken van de inhoud. Secundair geven deze artikelen en linkjes ons een mogelijkheid om de kosten van onze website te beperken en misschien zelfs ooit een vorm van inkomen te kunnen worden.

Ook andere website maken veel gebruik van deze vorm van marketing. Hoewel het meestal niet heel duidelijk wordt aangegeven. Toch is het aanrader om eens te zoeken naar sites die je verwijzen naar zulke affiliate links. Ze geven namelijk veel kortingen en je helpt er ook nog de website-eigenaar mee, zonder dat het jou wat kost.

Als wij je dus (indirect) vragen: “Wil je op mijn link klikken?” dan hopen alleen maar dat je enthousiast wordt van onze aanbevelingen en ook wil profiteren van de diensten of producten die wij je aanraden. Maar je mag natuurlijk ook altijd klikken (en kopen) om ons te steunen. Hoewel daarvoor ook gewoon gebruik kan worden gemaakt van de mogelijkheid tot vrijwillige donatie 😉.

Wat vind jij nou van het ‘bedelen’ om clicks? Gun je de maker van een website of schrijver van een artikel dat jou inspireert een excentrieke motivatie om meer content te maken? Of stoort het je alleen maar?

Thijs

Weet overal veel van af. Doet iets met veiligheid en nog wat dingen. Is thuis in IVK, RIS, GGP, BHV, ASS, KFOR, IPA etc. Amateurornitoloog met een Daf 46. Heeft een ongebruikt sporthart. Niet religieus baarddragend.

2 thoughts on “Wil je op mijn link klikken?

  1. Uitklokken says:

    Goede vraag. Ik klik zelf nooit op advertenties. Dat heeft meer met privacy te maken dan met iets anders. Als ik Googel, bijvoorbeeld, typ ik een adres soms handmatig in die gewoon in de resultaten staat, hoewel het makkelijker zou zijn om op de advertentielink te klikken.
    Er wordt ergens een profiel opgesteld van jou. En dat wordt gebruikt om meer te kunnen verkopen. Dat is wat me tegenstaat, en dat is waarom ik niet op de link klik. Niet meedoen in de verkoopmanipulatie.
    Dus: hoewel ik het jou misschien gun, gun ik het de marketingafdeling van de verkopende partij en van het advertentieplatform niet om mij te profileren. Als je weet wat ze allemaal al van je weten ga je nooit meer het internet op 🙁
    Vrijwillige donatie doe ik af en toe, maar dan moet het echt wel een topsite zijn zoals Wikipedia.

    Beantwoorden
    1. Thijs says:

      Je hebt helemaal gelijk. Iedereen moet vrij zijn om mogen bepalen wat je deelt op het internet. Digibewust zijn is tegenwoordig niet weg te denken in de standaard skillset van een persoon. Ik probeer ook bewust mijn spoor op het web in de gaten te houden. Maar ik ruil ook wel eens (bewust) mijn gegevens voor het gratis gebruik van een dienst of product. Als het maar bewust gebeurd 😀

      Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.