Het eerste kwartaal Wanderdutch zit erop. Drie maanden sinds de start van ons gave project. Drie reurige maanden in ons persoonlijke leven en drie maanden van mooie ontwikkelingen. Wanderdutch in Q4 2019, een terugblik.
Persoonlijk
Persoonlijk hebben wij de eerste drie maanden van ons project Wanderdutch al onze dromen en wensen geëxtraheerd tot drie kerndrijfveren. Bij alle stappen die wij sindsdien nemen toetsen we eerst of ze bijdragen aan deze drijfveren. Dit geeft ons een goede richting en stuurt ons naar ons hoger doel. Een erg fijne kadering van onze dromen!
Verder zijn wij op persoonlijk vlak (al dan niet met behulp van professionele ondersteuning) aan het ontwikkelen om onze behoeften in kaart te brengen, onze grenzen te leren herkennen en bewaken en ruimte te vinden om er zelf ook te mogen zijn.
Met betrekking tot het ‘los komen van het systeem’ hebben wij nog geen concrete stappen kunnen zetten. Formeel zijn wij zelfs nog verder in het systeem komen te zitten met een uitbreiding in hulpverlening en medicatie. Maar dit allemaal als doel om nu de focus te kunnen vinden in de geprioriteerde (toekomstige) borging van zaken en minder op de dagelijkse gang van zaken. Een wel overwogen keuze dus om iets meer op het systeem te gaan leunen om er straks makkelijk van los te kunnen komen.
Met dank aan de adventsperiode hebben wij ook een mooie start/basis kunnen maken aan onze binding met de elementen en de natuur. De jaartafel heeft een prominente plek gevonden in onze huiskamer. Maar ook het zelfvoorzienende leven is tot een nieuw niveau gestegen. Inmiddels bakken we veel broden zelf, koken we steeds bewuster en beter vegetarisch (en zelfs veganistisch). Ook zijn we begonnen met bewustwording rond onze afvalstromen en smelten wij zelfs al onze eigen kaarsen.
Financieel
Nog (te) weinig gedeeld op onze site, maar financieel hebben wij goede stappen gezet om meer grip te krijgen op onze in- en uitgaven. Ook zijn de eerste stappen gezet met betrekking tot passieve inkomens (daarover straks meer). Met betrekking tot financiën is er een uitbreiding gekomen op onze boekhouding. Wij hielden al zicht op diverse posten, maar gingen nog niet voldoende de diepte in om stappen te kunnen zetten om de uitgaven te kunnen gaan beperken en de inkomsten mogelijk te kunnen verhogen.
Later in 2020 zullen er nog wat verdiepingen worden gemaakt en gedeeld op deze website. Maar een korte terugblik op 2019 zoals wij die nu al inzichtelijk hebben willen wij jullie niet onthouden. Dit overzicht is dan ook meteen een mooi ijkpunt om het komende jaar (en kwartaal) te kunnen toetsen hoe de voortgang verloopt en waar er nog bijgestuurd zal moeten gaan worden.
De bedragen zijn weggelaten om toch enige vorm van privacy te kunnen behouden. Wij laten enkel de percentages zien van de diverse posten.
Allereerst hadden wij geheel 2019 een spaarpercentage van -3,11%. Dat is echt beroerd! Er gaat dus ruim drie procent van ons geld weg zonder dat daar iets voor terug komt. We geven het dus te veel uit. Gelukkig waren wij daar de laatste drie maanden (sinds de start van ons project) al bewust van en hebben wij in Q4 2019 een spaarpercentage behaald van 11,44%, dat is dus bijna twaalf procent aan inkomsten dat niet uitgegeven wordt. Voor 2020 zou een minimum van +10% spaarpercentage al een mooie start zijn.
Gewoon even voor de leuk: onze inkomsten. Bijna 50% van de inkomsten komen van Thijs en bijna 29% van Annelieke (want minder uren per week werkzaam). De rest is van de toeslagen, kinderbijslag en te veel betaalde belasting. Hopelijk volgend jaar ook een aanzienlijk deel aan dividenden en rentes, maar dat verwachten wij eigenlijk pas over een paar jaar.
Met betrekking tot de uitgaven ging in 2019 zo’n 23% naar onze woning (hypotheek, gas, water, licht et cetera). Hier is in 2020 weinig aan te doen. De grootste bak uitgaven in deze post is toch de hypotheek(rente) en die is momenteel alleen te verlagen door te verhuizen. Wie weet…. Net 14% van onze uitgaven ging op aan boodschappen (exclusief alcohol). Dit moet volgend jaar echt dalen. Het streven is (met onze vijf hongerige monden en behoefte aan goede voeding) toch zeker onder de 200 euro per week te komen in 2020. Liefst nog lager.
10% van onze uitgaven ging op aan onze twee auto’s. Tien procent! Ruim 8% naar de miskoop van onze ‘moderne’ Opel en slechts 2% voor onze oldtimer Daf 46. De Opel gaat er in ieder geval zo snel mogelijk uit. Wat ons hopelijk flink wat gaat opleveren in deze post (hoewel daardoor de OV-kosten en kosten voor de Daf wat kunnen verhogen).
Onze vakantie (zomer, weekenden en uitrusting) drukte voor 7% op onze uitgaven. Verder waren wij 6% kwijt aan medische kosten (verzekering, eigen risico, eigen bijdrage en eigen uigaven). Dit zal niet heel veel gaan veranderen in 2020. Wat andere ‘kleinere posten’ waren mobiliteit (OV en fiets – 3,7%), vermaak (uit eten, concert, festival – 3,4%), overigen (3,4%), witgoed etc. (2%), kleding (1,9%), alcohol (1,7%) en kado (1,6%). De rest zat onder de 1,5%.
Passief inkomen
Met betrekking tot ons inkomen rekenen wij een aantal zaken tot deze inkomen (mogelijk dat de fiscus hier anders over denkt, maar dit werkt vooralsnog voor ons het beste). Loon uit werk is momenteel onze grootste vorm van inkomen. Zowel Annelieke en Thijs werken in loondienst bij een werkgever en krijgen in ruil voor hun kennis en tijd een maandelijkse portie geld. Verder komt er kinderbijslag binnen, belastingtoeslagen en teruggave op teveel betaalde belasting. De rente op de bankrekeningen is minimaal (wél €3,13 in heel 2019).
De laatste drie maanden van 2019 zijn wij begonnen aan andere vormen van inkomen (dan de voornoemde posten). Zo is Thijs regelmatig in winkels aan het mysterieshoppen via Roamler en SmartSpotter*. Gezamenlijk toch al wel (tijdens de wekelijkse boodschappen) in twee maanden €73,40 bij elkaar geharkt. Enkel door af en toe door te geven hoe de promotiematerialen van (vooral) A-merken in de winkel erbij staan. Bijna gratis geld.
Echt ‘gratis’ geld kregen wij met onze eerste stappen in het beleggen en crowdlending. Vooral door de startpremies van de platforms hebben wij een mooie ROI (return on investment) van 13,53% gehaald in het laatste kwartaal van 2019. De beleggingen lopen via DeGiro* en zijn verdeeld in drie indextrackers (VWRL (53,5%), TDIV (37,9%) en IUSN (8,5%)). Deze brachten nog geen dividend op in 2019 maar wel wat koerswinst (minus de afsluitkosten). Al bij al een ROI van 0,89%, ruim vier euro gratis geld.
Bij Bondora* loopt ook een vorm van beleggen. Hierin hebben wij geen zicht op de aandelen die worden gekocht en verkocht. Maar zien wij wel dagelijks geld bijgeschreven worden op ons account. Inmiddels bijna 6 euro in een maand tijd. Een mooie aanvulling op ons gratis geld dus. De crowdlendingen lopen minder hard dan wij hadden gehoopt. De meeste projecten zitten erg snel vol of hebben te hoge risico’s. Het enige platform waar wij nu twee leningen hebben uitstaan is Lendahand*. Hier lopen nu twee projecten in Afrika die ons geld gebruiken als investeringskapitaal in ruil voor zo’n 6% rente. De looptijd is (ruim) een jaar, dus de inkomsten uit deze projecten volgen in 2020. Maar de startpremies van het platform zijn erg gunstig en hebben inmiddels 50 euro opgeleverd. Wederom gratis geld.
Onze website levert inmiddels ook een vorm van inkomen op. Via Bol.com* komt er al wat binnen aan hun partnerprogramma. Een percentage van jullie uitgaven bij Bol, via mijn site, krijgen wij. Al €3,32 kregen wij aan commissie. Verder zouden wij via andere affiliateprogramma’s (Daisycon en TradeTracker*) ook inkomsten kunnen genereren. Maar die zijn er in 2019 nog niet geweest.
Website
Naast de lancering van Wanderdutch zijn er in 2019 ook 54 artikelen geplaatst. Variërend van een mooie quote tot een uitgebreide reflectie op onze ontwikkelingen. Uiteindelijk hebben wij in 2019 ruim 41.000 woorden gebruikt om jullie te delen waar wij mee bezig zijn. 26 keer hebben jullie gereageerd op deze content. Leuk, die interactie, dank! Ondanks de minimale promotie hebben wij in drie maanden toch bijna 1000 bezoekers weten te bereiken. Daardoor bijna 3500 pageviews weten te bereiken. Een mooi begin om een publiek te bereiken met onze ontwikkelingen. Hopelijk in 2020 een mooie (natuurlijke) groei in onze doelgroep. Interactie is daarbij, wat ons betreft, onmisbaar. Een open uitnodiging aan jullie dus om vooral te laten weten wat jullie graag zouden willen zien en horen van ons en onze zoektocht.
Het meest gelezen artikel in 2019 ging over autisme, medicijngebruik en rijgeschiktheid (met dank aan een retweet van de Nederlandse Vereniging voor Autisme). Verder werd de top 20 aan zoektermen waarmee jullie op onze site kwamen aangevoerd door vele varianten van advent.
Leuk om je blog te leren kennen. Ik wens je veel succes bij jullie project. Ik kijk al uit naar de updates.