Waarom wij onze auto gaan leasen

Twee van onze gezinsambities zijn helder: de tweede auto de deur uit én autokosten verlagen met 50%. Nu zijn dit de ambities van begin 2020. Toen waren we nog niet verhuisd naar het einde van het land, geografisch op afstand van bijna alles. Leuk streven om alles op de fiets te doen, in Utrecht werkt dat. Hier helaas (nog) niet. Ook het OV is helaas een ramp; hoewel ook de Duitse bus een halte heeft om de hoek. Die ambities gaan we dus nog iets afstoffen en aanpassen aan de nieuwe situatie. Maar in dit artikel nemen we je (gedetailleerd) mee waarom wij onze auto gaan leasen. Daarbij nemen wij jullie mee in een aantal vragen die wij onszelf hebben gesteld: Waarom gaan wij een andere auto nemen? Wat zijn de voor- en nadelen van het bezitten van onze eigen auto? Wat zijn de voor- en nadelen van het leasen van een auto? Ik verklap alvast dat het een interessante rekensom gaat worden, en de uitkomst is dat wij een auto gaan leasen. Anyhow, hopelijk geven wij jullie wat handreikingen om zelf de rekensom te maken.

Pech met de DAF, wachten op de wegenwacht.
Onze DAF blijven we trouwens houden… ongeacht de pechgevallen

Waarom een andere auto?

De eerste deelvraag is: Waarom überhaupt een auto? Er zijn super alternatieven: de benenwagen, fiets, OV, etc. In Utrecht had dit best gewerkt voor ons. Voor het werk van Thijs stonden de poolauto’s op fietsafstand, Annelieke kon ook makkelijk haar ambulante werkzaamheden op de fiets doen. Boodschappen werden door Picnic aan de deur gebracht, alle vriendjes en hobby’s zaten in de wijk en het grootste OV-knooppunt van het land zat in het centrum. Hier in de Achterhoek ligt dit wat anders… Voordat wij bij een station zijn zitten we al een half uur in de (streek)bus, daarna met het boemeltje naar Arnhem. Daar begint de OV-wereld pas echt. Dan zijn we dus al ruim een uur op pad. Onze supermarkt zit op bijna 10 km afstand en alleen voor haar werk is Annelieke bijna 100 km per dag op pad. Een flink stukje fietsen… De keuze om landelijk te wonen heeft dus de consequentie dat wij die auto toch echt nodig blijken te hebben. Waarom gaan wij dan een auto lease?

Onze auto-strategie was als volgt. Wij weigeren te lenen voor een auto. De middelen waren daardoor vrij beperkt. Als er een auto gekocht werd was ie maximaal 1.000 euro. Voor de middenklasser die wij nodig hadden met ons gezin kwam je dan al snel op een wat oudere auto met een flinke hoeveelheid gereden kilometers. Voor die 1.000 euro hoopten wij een leuke auto te hebben die minstens een jaar meeging. Kwam ie dan niet de keuring door, of was de reparatie hoger dan de helft van de aanschafprijs dan ging ie naar de sloop. Met een looptijd van een jaar hoopten wij op een maandelijkste 85 euro die de auto in aanschaf zou kosten. Onderhoud was te verwaarlozen: beurtjes, olie, etc deden wij zelf. Daarbovenop de wegenbelasting en verzekering en wij hadden een auto voor zo’n 200 euro per maand.

Pech met de Ford Mondeo in Zweden.
Het einde van onze Ford Mondeo in Zweden

Met de verhuizing naar het oosten hadden wij besloten om toch maar een iets betrouwbaardere auto te kopen. Nog nooit gaven wij zoveel uit aan een auto. Bijna 4000 euro, deze auto zou dus (volgens onze strategie) minstens vier jaar mee moeten gaan. Tot ie na zes maanden langs de kant stond… de reparatie zou dik over de 2000 euro komen. Een miskoop, helaas. Uiteindelijk leverde hij nog 400 euro op en voldeden wij aan onze ambitie om de tweede auto de deur uit te doen én de autokosten met 50% te verlagen. Maar we hebben een auto nodig!

Wat zijn de voor- en nadelen van het bezitten van onze eigen auto?

Een eigen auto bezitten is fijn, je mag en kan er namelijk alles mee doen (binnen de wettelijke grenzen natuurlijk). Ducttape of een stukje tuinslang werken goed als je het uiterlijk van de auto niet zo belangrijk vindt. Zo vallen ook die krasjes en dat deukje amper op. Je kan ‘m gebruiken als het je uitkomt en als je het slim aanpakt kan je ‘m ook nog verkopen.

Het nadeel is wel dat alle kosten zijn voor de bezitter. De verzekering, wegenbelasting, onderhoud, brandstof etc. De betrouwbaarheid van de auto heeft ook direct gevolgen voor de bezitter. Is ie stuk dan mag je zelf regelen dat ie gefixed wordt, mag je zelf vervangend vervoer regelen of een nieuwe auto kopen. Er zullen dus ook wat reservepotjes moeten worden gevuld om deze onvoorziene uitgaven te dekken (of we moesten ons er apart voor verzekeren).

De afgelopen vijf jaar waren wij het volgende kwijt voor ons autobezit:

  • Ford Focus, aanschaf €1.000, onderhoud €200, opbrengst sloop €65. Totale kosten: €1.135
  • Ford Mondeo, aanschaf €1.500, onderhoud €500, opbrengst sloop €65. Totale kosten: €1.935
  • Opel Vectra, aanschaf €2.450, onderhoud €18, opbrengst sloop €65. Totale kosten: €2.403
  • Opel Meriva, aanschaf €3.950, onderhoud €0, opbrengst verkoop €400. Totale kosten: €3.550

Alle auto’s waren ongeveer gelijk in de verzekering (€30) en wegenbelasting (€60). Deze kosten waren gemiddeld €90 per maand. Daarnaast hadden wij ook twee ANWB-abonnementen van samen €22,50 per maand.

Maandelijks kostte onze auto (aanschaf+onderhoud+verzekering+wegenbelasting+ANWB-verkoop) de afgelopen vijf jaar dus €263. Dan reden wij er geen meter mee.

Pech met de Ford in de garage.
Nieuwe werknemer in de garage

De kosten voor het bewegen van de auto’s liggen vooral in de brandstof en de milieubelasting (het CO2-verbruik). Met 25.000 km per jaar en een gemiddelde benzineprijs van €1,60 per liter waren wij met deze vier auto’s het volgende kwijt aan brandstof (en CO2-uitstoot). We gaan voor het gemak van de berekeningen even uit van de situatie waarin wij alle vier de auto’s evenredig verdelen over de vijf jaar. Blijft wat natte vinger werk, maar zal over het algemeen wel een betrouwbare indruk geven van de kosten.

  • Ford Focus, gebruik 6,6l/100km = €0,1056 per km plús 158 gram CO2 per km.
  • Ford Mondeo, gebruik 7,9l/100km= €0,1264 per km plús 184 gram CO2 per km.
  • Opel Vectra, gebruik 8,1l/100km= €0,1296 per km plús 188 gram CO2 per km.
  • Opel Meriva, gebruik 6,1l/100km= €0,0976 per km plús 144 gram CO2 per km.

Gemiddeld kostte onze auto’s dus €0,1148 per kilometer en stootte zij 168,5 gram CO2 per kilometer uit. Per maand komt dat dus neer op €239 aan benzine en 351 kilo aan CO2.

Resumerend: een eigen auto kost ons €502 en belast het milieu met 351 kilo aan CO2. Plus dat al het onderhoud, reparaties, risico en betrouwbaarheid bij onszelf ligt.

Wat zijn de voor- en nadelen van het leasen van een auto?

Zo’n zelfde berekening kunnen we ook maken met een leaseauto. Natuurlijk hangt alles af van de leasmaatschappij, het type, merk en model auto, het aantal gereden kilometers en alle opties. We gaan hieronder uit van de auto die wij op het oog hebben. Een auto die qua model vergelijkbaar is met onze auto’s van de laatste vijf jaar en die aansluit bij onze behoefte. De looptijd is vijf jaar en de kilometer’vrijstelling’ is tot 30.000 km per jaar.

Door te leasen bij LeasePlan (via de ANWB) mogen wij gebruik maken van een auto, wij bezitten de auto niet. Na de looptijd van vijf jaar leveren wij de auto in en krijgen geen restwaarde of iets dergelijks terug. De auto zal wel splinternieuw zijn. Uit voorraad van de leverancier of nieuw van de lopende band.

Voor de auto betalen wij maandelijks de leasekosten. Inclusief is daarbij het onderhoud, reparaties, pechhulp, vervangend vervoer, wegenbelasting en verzekering. Ook kopen wij het eigenrisico af. In vijf jaar, met drie jonge kinderen, zijn drie schade gevallen al voldoende om die kosten eruit te halen. In totaal gaan deze kosten €525 per maand bedragen. Voor dat geld dus een betrouwbare, splinternieuwe auto onder de kont. Geen zorgen meer om onvoorziene uitgaven en afschrijvingen. Maar door de moderne technieken ook meer zekerheid met betrekking tot veiligheid, comfort en milieubelasting.

De auto die wij op het oog hebben is een Toyota Corolla. De auto is een hybride en rijdt 3,5 liter per 100 kilometer (€0,056 per liter). De CO2-uitstoot is 79 gram per kilometer. Naast de €525 aan leasekosten is de verwachting dus ook dat de brandstofkosten €117 bedragen (en de auto 164 kilo CO2 uitstoot.

Resumerend: een lease auto kost ons €642 en belast het milieu met 164 kilo aan CO2. Verder hebben wij niets geen zorgen en kosten.

Nieuwste Toyota Corolla
Onze nieuwe auto

Waarom wij onze auto gaan leasen

Na deze hele berg aan berekeningen is het keuzemoment gekomen. Zijn jullie er nog? Gaan wij verder op de oude voet dan betalen wij voor onze auto maandelijks €502 (en belasten wij het milieu met 351 kilo CO2). Gaan wij leasen dan betalen wij €642 (en belasten wij het milieu met 164 kilo aan CO2).

Afslepen van de Opel Meriva.
Ons laatste pechgeval. De Opel Meriva stopt er definitief mee.

De helft minder aan uitstoot (hoera!) en €140 per maand meer kosten (mwah…). Qua milieuwinst een dikke go! Maar die kosten. Hebben wij 140 euro over om zorgeloos te rijden. De optelsom aan onderhouds- en reparatievrijheid, toegenomen veiligheid en comfort en het simpele feit dat we nu de middelen ook hebben heeft voor ons de balans doen doorslaan naar een volmondig JA. Daarom gaan wij dus een auto leasen.

We beseffen ons dat bovenstaande stortvloed aan berekeningen hier en daar wat gammel zijn. Aannamens, afrondingen en schattingen komen er in voor. Toch geeft bovenstaande een richting om deze afweging aan te vliegen en zo rationeel mogelijk een keuze te kunnen maken. Afhankelijk van je persoonlijke situatie en wensen kan de rekensom voor jou anders uit pakken. Maar het loont de moeite om eens te kijken of een andere vorm van vervoer bereikbaar is voor je. Of dat nu een leaseauto, deelauto, openbaarvervoer of de fiets is. De berekeningen en afwegingen (vergeet het milieu niet!) zijn de moeite waard. Ga jij ook voor de leaseconstructie?

Thijs

Weet overal veel van af. Doet iets met veiligheid en nog wat dingen. Is thuis in IVK, RIS, GGP, BHV, ASS, KFOR, IPA etc. Amateurornitoloog met een Daf 46. Heeft een ongebruikt sporthart. Niet religieus baarddragend.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.