Vijf competenties om aan te werken

Vijf competenties
Vijf competenties

Een minor aan een hogeschool is niet vrijblijvend. Dertig studiepunten in zes maanden studeren zijn geen kado. Het Project van je Leven klinkt als een vrijblijvende excercitie; geen tentamen, wat werken aan je website en lekker ouwehoeren met je medestudenten. Hoppa diploma in de zak. Niets van dit al. Vijf competenties moeten worden getoetst.

Voor deze minor zijn een viertal competenties opgesteld. Een vijfde voeg ik zelf toe. Op alle vijf de competenties ga ik mij tijdens de minor ontwikkelen. Tijdens het plan van aanpak bij aanvang van de leergang, tijdens een groeigesprek in het midden en aan het einde tijdens de presentatie/pitch van het project. Op al deze drie momenten wordt getoetst door mijzelf, mijn studiegenoten en mijn docent of en hoe ik mij heb ontwikkeld.

De competenties:

1. Analyse van je eigen projectidee en planmatig werken. Hierin laat ik zien dat ik weet wat ik wil bereiken en waarom. Ik weet mij te inspireren door anderen en kan ook anderen inspireren met mijn project. Ook ben ik mij bewust van de omgeving, actoren en ontwikkelingen met betrekking tot mijn project. Als laatste ben ik in staat om een projectplan op te stellen die aansluit bij mijn project, inclusief een strategie die past bij mijn capaciteiten en kwaliteiten.

2. Handelen vanuit eigen drive. Ik ken mijn valkuilen en kwaliteiten. De dingen ga doen waar ik goed in ben en uitbesteed waar ik minder goed in ben (maar die wel moeten gebeuren). Ik zal mijn grenzen helder moeten hebben. Mijn project in kunnen kaderen en weten welke externe factoren invloed zullen hebben op mijn project. Daarnaast kan ik mijzelf in beweging houden en motiveren.

3. Zelfstandig en zelfsturend werken met daarbij verantwoordelijkheid nemen voor de gevolgen van gemaakte keuzes. Hierbij laat ik zien dat ik ondernemend ben, kansen zoek en deze grijp en risico’s durf te nemen. Ik zal echter goed moeten kunnen reflecteren op mijn handelen en zorgen dat ik optimaal functioneer.

4. Sociaal-communicatief handelen. Met betrekking tot deze competentie laat ik zien dat ik effectief weet te communiceren met alle actoren. Bovendien weet ik ook anderen te motiveren, binnen mijn eigen project; maar ook binnen kun eigen ontwikkelingen en projecten. De samenwerking met al deze actoren zal effectief en resultaatgericht plaats vinden.

5. Project-/persoonsgebonden competentie/kwaliteiten. Hierbij stel ik mijn eigen ontwikkelpunt op. Al meer dan tien jaar bevindt mijn project zich in een droomfase. Iedere nieuwe ontwikkeling, nieuwe inzicht en veranderende persoonlijke omstandigheden ontstijgen de droom nooit. Dit project moet mij helpen rationaliteit te ontwikkelen. Minder dromen, meer onderbouwen en doen.

Bron:
De Bruin, J. (2019). Studiehandleiding Project van je Leven. Studiejaar 2019-2020. Periode AB. Utrecht: Hogeschool Utrecht.

Thijs

Weet overal veel van af. Doet iets met veiligheid en nog wat dingen. Is thuis in IVK, RIS, GGP, BHV, ASS, KFOR, IPA etc. Amateurornitoloog met een Daf 46. Heeft een ongebruikt sporthart. Niet religieus baarddragend.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.