Euroadtrip 2013

Het is even geleden. Maar tijdens het doorspitten van ons digitale archief kwam ik screenshots tegen van mijn, inmiddels verwijderde, Facebook-account. In 2013 hebben wij met z’n vieren (M2 was nog niet geboren) drie maanden lang door Europa gereisd met onze auto, aanhanger en tent. Meegevoerd door de wind en op basis van de tips van andere reizigers en onze behoeften kozen wij de bestemmingen. 1 mei 2013 vertrokken wij uit Utrecht en eind juli waren we weer terug. Een hoogtepunt in ons leven. De verslagen en foto’s die wij toen deelden vereeuwigen en delen wij nu ook graag hier op Wanderdutch. Deze reis, onze Euroadtrip 2013, is namelijk een grote katalysator geweest in het vormen van onze droom en van Wanderdutch.

Kaart met de route van onze reis
Onze uiteindelijke route door Europa
Nederland, België, Zwitserland, Italië en Slovenië

27 april 2013 – Onze Euroadtrip had vandaag een generale repetitie. Met het gezin naar (schoon)familiefeestje in Mariënberg geweest. Mariënberg, dat ligt dus net zo ver vanuit Utrecht als Brussel.

28 april 2013 – Huurcontract getekend door huurder, kasten leeg, aanhanger vol, huis schoon. Morgen ramen lappen en dinsdag werken. En dan… woensdag 🙂

6 mei 2013 – Na twee nachten in de Belgische Ardennen, een nachtje tussen de sneeuw in Zwitserland (aan de voet van de Mont Blanc op 1500 meter hoogte) nu toe aan de derde nacht in Ca’Savio (Venetiaanse schiereiland). Blijken A en R (broer en schoonzus) hier ook ineens te staan 🙂

6 mei 2013 – Eerste zes dagen in foto’s. O.a beklimmingen met racefiets in de Ardennen, biertje bij Achouffe, tent op 1500 m hoogte tussen de sneeuw, Zwitserland, Venetië (San Marcoplein) en fietsen op Venetiaans schiereiland (Ca’Savio).

7 mei 2013 – Geen paniek vrienden. De kids zijn gewoon meegegaan. Vandaag vertrokken uit Italië. Momenteel zijn we te vinden tussen de hopvelden van het Sloveense Šempeter.

9 mei 2013 – Vanmorgen begonnen met een forse fietstocht (voor mijn doen). Paar forse klimmen (o.a. de Črnivec) en continue schitterende omegeving. Slovenië is een fijn land. Nu eerst een ijskoude Lasko. Na zdravje! Mijn fietsavondturen zijn trouwens hier fijn te volgen: Strava.

Kroatië en Bosnië

11 mei 2013 – Weer even een korte update. Na een paar heerlijke dagen in Slovenië nu neergestreken in Kroatië. Gisteren een nacht geslapen bij Tribanj Kruščica. Vandaag (en komende nachten) in Šimuni (op het eiland Pag). Nog maar 82 dagen te gaan…🙂

12 mei 2013 – Mooiste fietstocht van m’n leven gehad. Snap nu wat ze bedoelen met ‘adembenemend mooi’! Maanlandschappen afgewisseld met tropische kustlijnen en kuitenbijtende klimmetjes. Pag-island it is! Die 15 km over grindwegen met een racefiets kan ik trouwens niet aanraden, die verpesten je gemiddelde snelheid flink… Strava

13 mei 2013 – Persoonlijk mailcontact met de ambassadeur van Kosovo. Fijn! De lokale bevolking (m.n. in omgeving (O)Rahovac) is nog steeds ongelofelijk blij met werk KFOR in 1999. Dat er geen camping bestaat in dat hele land wordt nog wel een leuke uitdaging… Maar dat is zorg voor komende maand. Eerst Bosnië, weer Kroatië, Montenegro en Servië nog.

14 mei 2013 – Een schildpad ontwijken tijdens een afdaling op de racefiets met 60 km/h kan ook weer van m’n bucketlist.

15 mei 2013 – Bordjes met ‘MINES’ langs de weg: welkom in Bosnia i Hercegovina; of nog nauwkeuriger, Republika Srspska.

16 mei 2013 – Het toch al krakkemiddige wifi de hele dag plat op de camping in Bosnië door mij. Maar ik heb wel de film The Wisleblower van ruim 8 GB gedownload. In dit land moeten we die film natuurlijk gaan zien. #indrukwekkend

17 mei 2013 – Weer een kleine fotoupdate. Na de schitterende Kroatische kust neergestreken in Bosnië i Hercegovina. Mooie kloven, bergenm watervallen en heerlijk weer aan de Plitvska Jesero bij Jajce!

20 mei 2013 – Rondje fietsen in Mostar (Hercegovina). Conclusies: Fucking mooi land, mooie ‘oude’ brug, stuk gaan op categorie 1 klim, bijna de sneeuw aantikken, slangen over de weg en onbetrouwbare openstreetmaps.

Montenegro, Kosovo, Albanië en Griekenland

21 mei 2013 – Inmiddels (pas) drie weken op pad en nu al een mensenleven aan herinneringen en ervaringen. Wat is reizen toch fijn! Vannacht onze laatste nacht in Bosnia i Hercegovina. Morgen via Kroatië (Dubrovnik) naar Montenegro. Nieuw land, nieuwe ontdekkingen.

24 mei 2013 – Even wifi in een restaurant, dus een korte update. Vanuit Mostar (Hercegovina) naar Herceg Novi (Montenegro) gereden via een korte stop in Dubrovnik (Kroatië). Na twee storm- en regenachtige nachten bij de baai van Kotor vandaag (tussen de sneeuw) in de bergen van Žabljak. Als de zon doorkomt blijven we hier wel even (een paar dagen). Volgende bestemming Kosovo!

26 mei 2013 – Na 13 jaar weer in Kosovo! Erg bijzonder om nu in Zrze (Xërxë) in een hotel te zitten i.p.v. hier rond te rijden met een scherfwerend vest en doorgeladen wapen. Vriendelijke mensen, mooi (opgebouwd) land en een warme douche. Fijn weerzien dus!

27 mei 2013 – Orahovac (Rahovec) vliegstrip ligt er verlaten maar herkenbaar bij. Na 13 jaar nog gevonden en begaanbaar (ons prikkeldraad en zandzakken zijn enige restant). Meteen even heerlijke wijn geproefd en gekocht in de kelder van Stone Castle.

28 mei 2013 – Vandaag de meest bijzondere fietstocht van mijn leven gefietst: KFOR route Lion. 58 kilometer met 1050 hoogtemeters. Tijdens mijn uitzending hier in Kosovo zo vaak gereden dat ik elke kuil, bocht en vangrail wel kende; nu dus met de racefiets. Heel erg veel herkenning, heel erg veel verbetering, erg bijzonder om er weer te rijden. Verder Prizren bezocht, vergeefs gezocht naar de oude Nederlandse basis (maar daar ligt nu een snelweg) en ’s avonds gastvrij ontvangen door Kosovaarse politieagent Neki en zijn vrouw in Rahovec.

7 juni 2013 – Weer even zin en tijd voor een update via stiekem gebruik van wifi van Europcar, waarvoor dank. Na Kosovo via Skopje gereden naar Struga (Macedonië). O.a. leuk uitstapje gemaakt naar naastgelegen Ohrid. Na een paar dagen doorgereden naar het Albanede Himarë. Ook hier een paar dagen gebleven. Inmiddels al weer een nacht of vier op het Griekse eiland Lefkada (bij Agios Nikitas). Zon, strand, olijven, wijn en feta. Wat wensen we ons nog meer? Nog 53 dagen vakantie te gaan 🙂

10 juni 2013 – En toen zaten we ineens op het Griekse Πελοπόννησος (Peloponnesos)! Eén nachtje in überbejaard en toeristische Glifa… morgen verder naar ons meest zuidelijke puntje van de reis; Sparta.

13 juni 2013 – Dag 44 van onze Euroadtrip is alweer over de helft. Sinds de laatste (foto)update zijn we van het Griekse eiland Lefkada de Peloponnesos opgereden. Een nacht in Glyfa overnacht en inmiddels weer een paar nachten in Mystras, naast Sparta (ons meest zuidelijke punt van de reis). Morgen is Athene aan de beurt.

14 juni 2013 – Athene in 6 uur. Een ideale stedentrip voor ons met kids 🙂 Tijdens de rit van Mytras eerst even gekeken onderweg bij het Korinthië van Paulus. Vervolgens onze tent opgezet in Athene en met bus en metro richting de bijna 2500 jaar oude Akropolis. Bijzondere plek!

Turkije, Bulgarije, Moldavië, Transnistrië en Roemenië

17 juni 2013 – Zonder reisgids, deugdelijke kaart of voorbereidingen toch doorgereden naar Turkije, én dan ook nog de camping bereiken via de spits in Istanbul. Dat levert ons dus weer een leuke vakantieanekdote op 🙂 (Iemand trouwens een idee waar in Kilyos wij een Lonely Planet van Turkije kunnen krijgen?)

19 juni 2013 – Van het beklimmen van Zeus zijn berg Olympus naar Istanbuls Bosporus. Dat doen wij gewoon. Weer een kleine fotoupdate. Next stop Bulgarije. Het Taksim-plein was trouwens erg veilig vanmorgen; pantservoertuigen, waterwerpers, ME en een Nederlandse familie met een buggy.

22 juni 2013 – Verliefd aan het worden op Bulgarije! Heerlijk en mooi land, vriendelijke mensen en bijzondere wijn en spijs. Na een paar dagen in Sozopol (aan de Zwarte Zee) nu bij Veliko Tarnovo, waar M1 plotseling begon met zwemmen!

23 juni 2013 – Zeven uur plaatselijke tijd, kindjes op bed en wij met z’n tweetjes de tweede fles wijn openen en dineren. *genieten*

26 juni 2013 – Op de gok eten besteld uit een volledig Roemeense menukaart, met een volledig Roemeens sprekende bediening. Living on the edge 🙂 (bij Sǎrata Monteoru)

29 juni 2013 – Van de grootste wijnkelder van de wereld (Milestii Mici) naar een niet bestaand land (Transnistrië). Moldavië is een gigantisch gaaf avontuur! Met de auto door de 200km lange wijnkelders bij Chisinau (1986 Chardonnay voor €12!) en nu dus in niet erkend, maar wel degelijk bestaand, Transdniestr. Een levend Soviet openluchtmuseum, met dito grensposten, standbeelden en parken.

30 juni 2013 – Paradijselijk Moldavië achter ons gelaten en neergestreken in het Roemeense Fundu Moldovei. Overigens gisteren met wat smeergeld (serieus!) Transnistrië mogen verlaten. Mooi (en spannend) avontuur!

2 juli 2013 – Tussen de Roemeense boerderijtjes en houten kerken bezig met de (werk/KDV) roosters van Annelieke, de kids en mij voor augustus. Voor het eerst in 2 maanden dus weer denken aan werken. Het valt ons zwaar.

Roemenië, Hongarije en Slowakije

7 juli 2013 – Na een paar dagen in Fundu Moldovei (Roemenië), waar we met paard en wagen naar een kaasboerderijtje zijn geweest in de bergen, een paradijsje gevonden bij Breb (Roemenië)! Heerlijke knusse camping met fijn uitzicht. Inmiddels neergestreken bij een knorrige, depressieve campingbeheerder in Bosodbóta (Hongarije).

8 juli 2013 – Met nog drie weken vakantie te gaan toch stiekem al heimwee naar (t)huis. Raar en dubbel gevoel… Want wat is deze vakantie/dit leven toch fucking heerlijk!

10 juli 2013 – Na 71 dagen pas vier lekjes in ons luchtbed. Ik ben tevreden met die score. Vannacht om een uur of vier weten we of de laatste reparatie gehouden heeft 🙂

13 juli 2013 – Na Hongarije, met z’n depressieve campinghouder, naar Slowakije getogen. Aan de voet van de Hoge Tatra (in Stara Lesna) schitterend uitzicht op de bergen. Dat de bewolking (lees: regen en onweer) dit uitzicht verpestte was dan weer jammer. Nu zitten we in Olomouc (Tsjechië) aan een welverdiend ijskoud pilsje bij Moritz. Praag, Berlijn, Overdinkel en Hattem staan nog op de planning. ’t Einde van onze Euroadtrip 2013 is in zicht…

14 juli 2013 – Het ging me net iets te snel om aan te sluiten…. De toeschouwers/ aanmoedigers kreeg ik wel mee 🙂 *Tour de Czech*

Tsjechië, Duitsland en Nederland

16 juli 2013 – Voor de zevende keer in Praag en nu pas Letensky Zámeček ontdekt. Beergarden met uitzicht over de skyline van deze schitterende stad. Must visit als je hier bent! Dus. Na zdraví!

20 juli 2013 – Hoppa, de laatste grens is (helaas) gepasseerd. Na Olomouc via schitterend(!) Praag en Berlijn aangekomen in wereldstad Overdinkel. Maar, de vakantie is nog niet ten einde! Paar nachtjes hier en een week in Hattem volgen nog. 1 augustus om 8:30 uur geef ik pas de ochtendbriefing aan het wijkteam. Tot die tijd nog vakantie dus 🙂

22 juli 2013 – De camping in Hattem heeft de primeur, warmwater kost 50 cent per 5 minuten. In de rest van Europa zat dit gewoon in de basisprijs. Waar is dit hier in NL zo geregeld?

24 juli 2013 – Mijn 3 maanden project(je) is af! En ik ben een ervaring, breien in bikini, rijker.

25 juli 2013 – Rellen in Istanbul, instabiele politiek Kosovo, onvrede Europa in o.a. Hongarije, demonstraties Bulgarije en grensconflicten Moldavië. We laten een bijzonder spoor achter ons tijdens deze reis. Sorry daarvoor. Benieuwd wat er komende week in Hattem gaat gebeuren… #euroadtrip

29 juli 2013 – Laatste keer alles inpakken. Toch wat weemoedig dat het voorbij is…

31 juli 2013 – En nog even in de laatste week van de vakantie leren fietsen! Trots!

1 augustus 2013 – M’n leven lang al in de onregelmatigheid gewerkt, dus het typische maandaggevoel is mij niet bekend. Vandaag, de eerste werkdag na 3 maanden verlof, gaf echter typisch zo’n maandaggevoel.

3 augustus 2013 – 3 maanden vrij, zonder dat ik een kind moest baren of iets had gebroken, is best fijn! Morgen maar weer eens kijken op ‘de zaak’.

Uiteindelijk hebben wij tijdens onze Euroadtrip 2013 in drie maanden 32 landen bezocht, 8.791 kilometer gereden met de auto en op 32 plekken overnacht. 1.091,2 kilometer met 15.777 hoogtemeters gefietst door Thijs en 478,7 kilometer met 5.819 hoogtemeters door Annelieke. De hele reis heeft ons € 8.720,49 gekost, € 96,89 per dag. Bijna 50% van ons budget ging op aan eten en drinken, 25% aan transport (benzine, tol, etc), 21% aan overnachtingen.

Thijs

Weet overal veel van af. Doet iets met veiligheid en nog wat dingen. Is thuis in IVK, RIS, GGP, BHV, ASS, KFOR, IPA etc. Amateurornitoloog met een Daf 46. Heeft een ongebruikt sporthart. Niet religieus baarddragend.

2 thoughts on “Euroadtrip 2013

1. Andrea says:

Man man man, wat een reis! Zo tof om te zien en te lezen hoe jullie dat hebben weten neer te zetten, prachtig! Mooi ook dat jullie dit zo met ons kunnen en ook vooral willen delen 🙂